Anlita hantverkare

Anlita hantverkare om du inte har tillräckligt med kunskap, tid, lust eller ork. Men, läs först våra råd
Enligt konsumentverket är de flesta nöjda med de hantverkare som anlitas men tyvärr finns det undantag. Runt 10 000 anmälningar görs varje år. Problemen med byggfusk, oproffsigt utförda hantverkstjänster kostar många konsumenterna stora summor. För att
undvika problem med reklamationer, diskussioner under och efter projektet, se våra råd.

OBS! Missa inte att du har ett ansvar att tydligt beskriva vad du vill ha hjäp med, inte ungefär utan klart och tydligt, och när du vill att arbetet ska vara klart. Bifoga gärna bilder som det ser ut nu när du begär in offerter från olika företag. 

Innan du tar kontakt med en hantverkare, se råden nedan:

  • Föreslå eller kräv att de har hållbara leverantörer för byggmaterialet och att de arbetar hållbart.
  • Att de har F-skattsedel, hittas på Skatteverket eller allabolag.
  • Kontrollera om det finns konkurser eller annat som inte stämmer i bolagsordningen,
    kostar 75 kr. Httas via Bolagsverket.
  • Kontrollera om det finns skulder hos Kronofogden.
  • Medlemskap i branschorganisation – för köksrenoveringar är det främst Byggkeramikrådet som är mest aktuellt. För våtrumsarbeten måste hantverkare ha Våtrumscertifikat för att försäkringsbolag ska godkänna utfört arbete vid en försäkringsskada. Det är ditt ansvar att kontrollera behörigheten. Kontakta enskilda organisationer för att ta reda på detta, så fråga vilken/vilka branschorganisationer hantverkaren tillhör och kontakta dem.
  • Begär att få se gällande försäkring, kan vara exempelvis färdigställandeförsäkring, byggfelsförsäkring, allriskförsäkring, Rot-försäkring och ansvarsförsäkring. 
  • Begär referenser och kontakta dem.

    Skriv ett tydligt avtal som ska skrivas under av hantverkaren och kontrollera:
  • Beskriv vad hantverkaren ska utföra. Skriv INTE enbart, t ex bygga badrum.
    Beskriv ALLT som ska utföras. Golv-, vägg-, takmaterial med/utan spot lights. Dörr, fönster, utrustning med/utan installation.
  • Bilder på platsen som behöver byggas till/renoveras.
  • Exakt bild av prissättning med tydligt angivet datum när arbetet ska vara klart
    och vad som gäller vid förseningar.
  • Gällande försäkringar.
  • En garanti som ni kommer överens om. Garanti finns inte automatiskt.
  • Att rör- och våtrumsarbeten utförs de enligt de branschregler som finns, keramik (BKR), plastmattor (GVK) och rör (Säker Vatten).
  • Använd de mallar som finns på nätet, som Konsumentverkets Hantverkarformulär.
  • Gör eventuella tilläggsbeställningar skriftligt och som tydligt tillägg till avtalet. Undertecknat av dig och hantverkaren.
  • OBS! Anlita de som har f-skatt och som fakturerar. Ger dig ett skydd vilket du inte har vid svartjobb. 

Betala aldrig i förskott. Om inte betalning kan ske efter avslutat arbete följ en avtalad delbetalningsplan där du delbetalar då avtalade arbeten har utförts.

Vid fel:
Se till att göra en skriftlig reklamation omedelbart. Bifoga helbilder och närbilder.
Låt alltid hantverkaren få möjlighet att åtgärda felet före ett ök datum. Hantverkare har rätt till det.

Här hittar du seriösa hantverkare:

https://www.servicefinder.se/

https://www.brabyggare.se/sok-hantverkare/filter/stockholm-stad/snickare_snickeri/?gclid=Cj0KCQjw-

GFBhDeARIsACH_kdYP20ufYr9k8kXmgrG6w7xI1Y0z9YRBtx

https://www.proffs.se/faoffert/snickare-och-renovering


#Hantverkare ska ha F-skattsedel,
#Hållbara leverantörer av byggmaterial
#Hållbara hantverkare.

#Byggfusk
#Byggkeramikrådet




Text: Kenneth Engström, Miljöklokt
Citera gärna delar av texten men du måste lägga till: Källa: Miljöklokt.se